Tel./faks +370 5 247 8447
S. Stanevičiaus g. 98, LT-07103 Vilnius
El. p. rastine@ateities.vilnius.lm.lt
Kraunasi...

Darbuotojų etikos kodeksas

PRITARTA

Vilniaus „Ateities“ mokyklos tarybos

2023 m. spalio 20 d. posėdyje, protokolo Nr. 2

 

PATVIRTINTA

Vilniaus „Ateities“  mokyklos direktoriaus

2023 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. V-107

 

 

VILNIAUS „ATEITIES“ MOKYKLOS

DARBUOTOJŲ ETIKOS KODEKSAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vilniaus „Ateities“ mokyklos (toliau – Mokyklos) darbuotojų etikos kodekse nustatomi pagrindiniai mokyklos pedagogų, administracijos ir kitų darbuotojų (toliau – Mokyklos darbuotojai) profesinės etikos reikalavimai ir įsipareigojimai siekti etiško ir profesionalaus elgesio su mokiniais, jų tėvais (globėjais, rūpintojais) ir kitais šeimos nariais, kolegomis ir bendruomene.

 

2. Etikos kodekso paskirtis – saugaus, atviro, savivertę ir kūrybiškumą skatinančio Mokyklos mikroklimato kūrimas, Mokyklos darbuotojų pageidaujamo elgesio formavimas, atsakomybės už savo veiksmus ugdymas.

 

3. Etikos kodekso tikslas – kurti ir puoselėti pagarbius mokyklos bendruomenės narių tarpusavio santykius, skatinti Mokyklos darbuotojus savo elgesiu, drausme, kultūra būti pavyzdžiu mokiniams.

 

4. Etikos kodeksas papildo darbuotojų teisių, pareigų, atsakomybės nuostatas, kurios yra reglamentuotos Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Mokyklos nuostatuose, vidaus darbo tvarkos taisyklėse ir kituose norminiuose aktuose.

 

II. PAGRINDINIAI ETIKOS PRINCIPAI

 

5. Mokyklos darbuotojai savo veikloje vadovaujasi šiais pagrindiniais elgesio ir veiklos principais:

 

5.1. pagarbos;

 

5.2. teisingumo;

 

5.3. žmogaus teisių pripažinimo;

 

5.4. atsakomybės;

 

5.5. sąžiningumo;

 

5.6. atidos ir solidarumo.

 

6. Pagarbos principas. Vadovaudamasis šiuo principu Mokyklos darbuotojas pripažįsta, kad bendravimas su mokiniais, jų tėvais (globėjais, rūpintojais), kitais šeimos ir mokyklos bendruomenės nariais grindžiamas asmens orumo ir nelygstamos vertės pripažinimu bei pasitikėjimu, taip kuriant saugią, atvirą, savivertę ir kūrybiškumą skatinančią atmosferą.

 

7. Teisingumo principas. Vadovaudamasis šiuo principu Mokyklos darbuotojas pripažįsta mokinių ugdymosi poreikių įvairovę, atsižvelgia į kiekvieno mokinio socialinės, kultūrinės aplinkos ypatumus ir yra nešališkas vertindamas mokinių ar jų grupių dalyvavimą bendruomenės gyvenime, spręsdamas konfliktus. Pedagogas taip pat yra nešališkas vertindamas kiekvieno mokinio pasiekimus ir pažangą, ugdymosi poreikius.

 

8. Žmogaus teisių pripažinimo principas. Vadovaudamasis šiuo principu Mokyklos darbuotojas nepažeidžia mokinio ir kitų bendruomenės narių teisių ir teisėtų interesų, vadovaujasi lygiateisiškumo ir nediskriminavimo nuostatomis ir siekia, kad socialiniai, rasiniai, kalbiniai, religiniai arba kiti veiksniai nedarytų įtakos jo elgesiui profesinėje veikloje.

 

9. Atsakomybės principas. Vadovaudamasis atsakomybės principu Mokyklos darbuotojas veikia kaip profesionalas, nuolat tobulina savo profesines kompetencijas, reikalingas siekiant kokybiškai atlikti pareigas.

 

10. Sąžiningumo principas. Vadovaudamasis sąžiningumo principu Mokyklos darbuotojas savo profesinėje veikloje sąžiningai naudoja Mokyklos išteklius, vadovaujasi Mokyklos vidaus darbo tvarkos taisyklėmis, nepiktnaudžiauja savo padėtimi. Pedagogas nepiktnaudžiauja nei savo padėtimi, nei mokinio (mokinių) pasitikėjimu, jų nenaudoja asmeninės naudos tikslais, teikia teisingą informaciją apie savo patirtį, profesinę padėtį ir kompetenciją.

 

11. Atidos ir solidarumo principas. Vadovaudamasis atidos ir solidarumo principu, žmogiško solidarumo nuostatomis Mokyklos darbuotojas jautriai ir dėmesingai bendrauja su mokiniais, jų tėvais (globėjais, rūpintojais), kitais artimais šeimos nariais, kolegomis ir bendruomene, siekdamas geros visų bendruomenės narių savijautos, savo empatija ir veiksmais įrodydamas suprantąs kito žmogaus emocinę būseną.

 

III. BENDROSIOS MOKYKLOS DARBUOTOJŲ ETIKOS NORMOS

 

12. Kiekvienas Mokyklos darbuotojas pagal Etikos kodekso nuostatas įsipareigoja:

 

12.1. laiku, kokybiškai ir profesionaliai atlikti pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas;

 

12.2. puoselėti pagarbius tarpusavio santykius su kiekvienu Mokyklos bendruomenės nariu - mokiniais, jų tėvais (globėjais, rūpintojais), pedagogais ir personalo darbuotojais;

 

12.3. prisiimti atsakomybę už sklandų Mokyklos darbą, savo veikloje vadovautis bendruomenės interesais, vengti viešųjų ir privačių interesų konflikto;

 

12.4. etiškai elgtis Mokykloje, tinkamai atstovauti mokyklai ir reprezentuoti jos vardą, nepakenkti Mokyklos reputacijai ir bendriesiems interesams, vykdant bet kokią veiklą už mokyklos ribų;

 

12.5. gerbti kiekvieno žmogaus garbę ir orumą, pagrindines teises ir laisves, nepaisant jo lyties, rasės, tautybės, pilietybės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios ar kitų tapatybių;

 

12.6. konfliktinėse situacijose elgtis tolerantiškai ir savikritiškai, išklausyti visų pusių argumentus ir ieškoti visoms pusėms priimtino sprendimo;

 

12.7. neviešinti ar viešai neaptarinėti konfidencialios informacijos apie mokinius, jų tėvus (globėjus, rūpintojus), kolegas ir mokyklą;

 

12.8. objektyviai vertinti mokinių ir kolegų darbus bei pastangas, bendradarbiauti su kolegomis ir kitais bendruomenės nariais, kilus sunkumams, patarti ir padėti vieni kitiems;

 

12.9. suteikiant kvalifikacinę kategoriją, apdovanojant, vertinant kolegų profesinę veiklą, remtis tik dalykišku pateikto darbo vertinimu bei profesinėmis pretendento savybėmis;

 

12.10. gerbti ir puoselėti esamas bei kurti naujas bendruomenės tradicijas;

 

12.11. saugoti Mokyklos turtą, nenaudoti jo politinei ir religinei veiklai, privačiam verslui arba asmeniniams poreikiams tenkinti ir neleisti to daryti kitiems asmenims;

 

12.12. korektiškai ir geranoriškai kelti į viešumą esamas negeroves, problemas bei teikti pasiūlymus, jas sprendžiant.

 

IV. MOKYMO(-SI) IR DARBO ETIKA

 

13. Bendraujant ir bendradarbiaujant dalykinėje srityje Mokyklos darbuotojai turi būti kompetentingi, kultūringi, humaniški, teisingi, reiklūs sau ir kitiems. Kontroliuoti ir slopinti tokius savo asmeninius bruožus kaip nervingumas, nesusivaldymas, emocinis pasikarščiavimas ir pan.

 

14. Visi Mokyklos darbuotojai privalo nešiurkščiai, neįžeidžiančiai, bet reikliai reikšti nepakantumą mokinių elgesio taisyklių ir mokyklos vidaus darbo tvarkos taisyklių pažeidimo faktams.

 

15. Tiesioginių ar netiesioginių dovanų, paslaugų, tiesiogiai nesusijusių su ugdymo procesu, reikalavimas arba priėmimas iš mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų), vertinamas kaip neetiškas poelgis.

 

16. Neleistina:

 

16.1. reikalauti asmeninio pobūdžio informacijos iš mokinių, juo labiau sieti tokio pobūdžio informacijos pateikimą su žinių įvertinimu;

 

16.2. atskleisti konfidencialią informaciją apie mokinius tretiesiems asmenims, aptarinėti ją su kitais darbuotojais nesant specialaus pagrindo (teisinio pagrindo, naudos mokiniui arba numatomos žalos kitiems);

 

16.3. naudoti asmeninio pobūdžio informacijos apie mokinį ir jo šeimą be tėvų (globėjų, rūpintojų) sutikimo.

 

V. DARBUOTOJŲ ETIKOS KODEKSO PRIĖMIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

17. Būtina Etikos kodekso priėmimo sąlyga – viešas jo projekto svarstymas, siekiant, jog jis būtų priimtas kaip įsipareigojimas, o ne įpareigojimas.

 

18. Priimtas Etikos kodeksas skelbiamas mokyklos interneto svetainėje.

 

19. Visi Mokyklos darbuotojai su Etikos kodeksu supažindinami pasirašytinai ir įsipareigoja laikytis jo nuostatų.

 

20. Etikos kodekso vykdymo priežiūrą atlieka ir nagrinėja galimus Etikos kodekso nuostatų pažeidimų atvejus Vilniaus „Ateities“ mokyklos etikos, patirto smurto ir priekabiavimo darbo aplinkoje tyrimo komisija (toliau – Komisija), susidedanti iš 5 mokyklos darbuotojų (4 pedagoginių darbuotojų, išrinktų mokytojų tarybos posėdyje, ir 1 techninio personalo darbuotojo, išrinkto techninio personalo susirinkime).

 

21. Etikos komisijos pirmininką, pirmininko pavaduotoją ir sekretorių slaptu balsavimu renka Komisijos nariai. Posėdžius šaukia ir jiems vadovauja Etikos komisijos pirmininkas. Jeigu gautas prašymas susijęs su Etikos komisijos pirmininku, posėdį šaukia ir jam vadovauja komisijos pirmininko pavaduotojas.

 

22. Į Komisiją gali kreiptis bet kuris Mokyklos bendruomenės narys, mokyklos direktorius deleguoja prašymus nagrinėti Komisijai.

 

23. Dėl galimų Etikos kodekso pažeidimų galima kreiptis ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tos dienos, kurią galimas pažeidimas padarytas ar paaiškėjo. Svarstomi tik aiškiai motyvuoti prašymai, anoniminiai prašymai nesvarstomi.

 

24. Prašymai dėl galimo Etikos kodekso pažeidimo nagrinėjami dalyvaujant mokyklos bendruomenės nariui(-iams), kurio(-ių) elgesys svarstomas.

 

25. Komisija privalo išnagrinėti gautą pareiškimą, priimti sprendimą ir raštu (pasirašytu Komisijos pirmininko) atsakyti pareiškėjui arba suinteresuotajam asmeniui ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo pareiškimo gavimo dienos. Komisija pareiškimo išnagrinėjimo terminą gali pratęsti motyvuotu sprendimu.

 

26. Mokyklos darbuotojas, dėl kurio gautas pareiškimas, informuojamas apie jo turinį (pateikiama pareiškimo kopija). Jis pateikia raštu paaiškinimus per 5 darbo dienas nuo informavimo dienos.

 

27. Už Etikos kodekso pažeidimus, atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą, taikytinos moralinio poveikio priemonės (pvz., pastaba, įspėjimas, įvertinimo paviešinimas ir pan.). Sankcija galioja 1 metus.

 

28. Komisijos sprendimai yra rekomendacinio pobūdžio priimant sprendimus dėl darbo sutarties pratęsimo, skyrimo į aukštesnes pareigas, atestuojant aukštesnei kvalifikacinei kategorijai bei kitais atvejais.

 

29. Komisijos nariai privalo laikytis konfidencialumo ir neskleisti informacijos apie tiriamą medžiagą, kol atliekamas tyrimas.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. Laikytis Etikos kodekso reikalavimų – asmeninis darbuotojo, siekiančio tinkamai ir kokybiškai atlikti savo pareigas įsipareigojimas ir garbės reikalas, o jų pažeidimas užtraukia atsakomybę, numatytą Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose mokyklos darbuotojų veiklą.

 

31. Tais atvejais, kai mokyklos bendruomenės nario elgesys nereglamentuojamas įstatymų, Vilniaus „Ateities“ mokyklos nuostatų, darbo tvarkos taisyklių arba Etikos kodekso, kiekvienas mokyklos bendruomenės narys privalo laikytis bendrųjų etikos principų.

 

____________

 

 

PSICHOSOCIALINIŲ RIZIKOS VEIKSNIŲ MAŽINIMO PREVENCIJOS PRIEMONIŲ PLANAS